Каталог по марки
Възможни неизправности при шум под капака на двигателя

Появата на странични шумове под капак на двигателя често е признак за някаква повреда. Може да е нещо незначително, но задължително причината трябва да се изясни и отстрани навреме, за да не се стига до сериозни неизправности.
Какви могат да бъдат страничните шумове и какво ни показват?
Съскащи звуци
Това са звуците, които според специалистите се срещат най-често под капака на двигателя. Такива звуци са свързани с теч на охлаждаща течност. Антифризът се изпарява при попадане върху горещи детайли, което предизвиква и шума.
Такъв шум може да се появи и при изгасен двигател, ако има теч по тръбопроводите. Те се разшряват в процеса на експлоатация при нагряване и след спиране на двигателя охлаждащата течност спира да циркулира по системата. Това води до протичане през разширените тръбопроводи. Колкото по-голям е течът, толкова повече пара се образува.
При съскащи звуци и наличието на пара трябва да намерите мястото на протичане, да отстраните теча и да се долее антифриз в системата.
Хрустящи звуци
Ако шумът под капака на автомобила наподобява счупване, това най-често е резултат от износени зъбни колела на скоростна кутия, които не зацепват правилно. Възможно е такъв звук да идва и от неизправен съединител. При появата на такива звуци е добре възможно най-скоро да посетите автосервиз.
Свирене
В началото се наблюдава понякога леко свирене, но с течение на времето се появява силно пищене, особено при високи обороти. Причината обикновено е обтяжна ролка на ремък на алтернатора. Необходима е смяна на пистов ремък и обтегача на генератора, което може да извършите сами или в автосервиз.
Виене
Виене се получава при коли със задно предаване и обикновено е свързано с износен диференциал. Ремонтът се извършва в автосервиз.
Постоянно дрънкане или щракане
Щракането се появява при пътуване по неравни пътища, където е нормално. Но ако при шофиране по равен път се чува такъв шум, то това е признак за неизправност.
Причината може да е в износен накрайник, шарнир, амортисьор или стабилизатори. Най-точно това може да се установи при диагностика в автосервиз.
Ръмжене
Звук, подобен на ръмжене е характерен за повредена хидравлична помпа на кормилна система. При появата му е добре ведната да се обърнете към автосервиз, защото това касае безопасността на движение.
Пукане
Пукане или пращене може да се получи при автомобили с предно предаване. Най-добре се чува при шофиране на малка скорост или при завой, когато се завърта волана до крайно положение. При такава маневра ако се чува непонятно пукане, то причината е в износено каре на полуоска. Този детайл предава въртенето между осите.
Детонация и свистене
Това е опасен шум при наличието, на който веднага трябва да спрете автомобила. Такъв шум възниква при неправилен процес на изгаряне на горивна смес. Такава неизправност може да доведе до сериозна повреда в двигателя. Повишеното налягане оказва неблагоприятно влияние върху двигателя като го разрушава. Затова веднага се обърнете към сервиз.
Ако това се случи по време на път то опитайте да смените горивото с по-качествено. Ако двигателят премине на нормална работа след това значи причината е била в некачествено гориво. Но ако и след подмяната на горивото се появява същия шум, то най-добре да ви изтеглят до най-близкия сервиз. Да шофирате автомобила в такова състояние не е препоръчително.
Чукане и тракане при работещ двигател
Причината за шума в двигателя може да е намаленото съдържание на моторно масло в двигателя. Ако нивото на маслото е под минимума, то веднага трябва да се допълни. При изчезване на шумът след доливане на масло причината е отстранена.
Ако маслото бързо намалява, то причината най-вероятно е в двигателя и трябва да се посети автосервиз, за да се установи повредата.
За възникване на тракане в двигателя причината е износване или счупване на отделни детайли от двигателя, например лагери, бутала, бутални пръстени и други. Това е сериозна повреда, която изисква основен ремонт на двигател и автомобилът не трябва да се използва до извършването му.
Основни причини за странични шумове в двигателя
Причините за появата на странични шумове в един двигател най-често се дължат на възникнали неизправности:
Шум в областта на задвижването на клапаните - Хидравличните компенсатори са предназначени да контролират движението на всмукателни и изпускателни клапани на цилиндрова глава. При възникване на чукане в този възел с увеличаване на оборотите на двигателя шумът намалява. Това показва износване на възела или други неизправности в следствие на отлагания и нагар по частите на двигателя.
Възможно е това да се дължи на понижено налягане на моторното масло, което също говори за неизправност в двигателя.
При заседнал хидравличен повдигач използването на добавка в моторното масло може да помогне, но ако не помогне, то повдигачите трябва да бъдат сменени. Това е ремонт цилиндрова глава, които се извършва от квалифициран персонал в автосервиз.
Шум във веригата на газоразпределителния механизъм - в новите автомобили една ангренажна верига е значително по-дълга и е предназначена до подсигури синхронно отваряне на клапаните и въртене на коляновия и разпределителен вал. Опънът на веригата се осъществява от хидрообтегачи и водач. При работещ двигател веригата е в постоянно движение и хидрообтегачите или водачът на веригата са подложени на износване, вследствие на което веригата провисва и се появява тракане.
Ако проверката на налягането на маслото покаже, че то е в норма - вероятната причина за тракане на ангренажна верига е износването на обтегачите и водача на веригата. Те трябва да се проверят и при необходимост де се сменят в автосервиз.
Детонация или барабанене - чува се при студен двигател или ускоряване. Шумът прилича на чукане с пръсти и се получава от по-ранното възпламеняване на горивото. Детонацията се получава при възпламеняването на горивната смес преди буталото да достигне горна мъртва точка. Това увеличава вероятността от повреда в клапаните и буталата на двигателя.
При предварително запалване на горивната смес се получава ударна вълна, която създава вибрации в двигателя. Причините за възникване на тази неизправност може да са:
- Некачествено или несъответстващо на изискванията гориво.
- Прегряване на двигателя.
- Ранно запалване.
- Неправилна работа на EGR клапан.
- Нарушена работа в системата за управление на двигателя или повреден датчик за детонация.
Всяка една от причините може да доведе до преждевременно възпламеняване на горивната смес. В цилиндъра се формират няколко разпръснати възпламенявания, които при допир един с друг възпроизвеждат необичаен звук.
Ако причината е в некачествено гориво, то при зареждане с гориво, препоръчано от производителя и малко по-високо октаново число проблемът би трябвало да изчезне.
Шум от лагери на колянов вал - този шум се чува при ускорение на автомобила и напомня шум от вътрешността на двигателя. Причината може да е в ниското налягане на маслото в двигателя. По-слабото налягане на маслото в двигателя не смазва достатъчно биелни лагери и те заедно с коляновия вал се разрушават.
Проблеми с шум и чукане може да се появят и когато дълго време не се сменя двигателното масло. В него се събират различни замърсявания и малки частици, които увреждат лагерите. Тогава характерния звук се чува даже при нормални обороти.
Ако грохотът се увеличава трябва веднага да спрете автомобила и да източите маслото. Трябва да се огледа добре двигателя. Ако самият колянов вал не е повреден се сменят лагерите и се отстранява причината за ниското налягане на маслото. Такава диагностика и ремонт се извършват в автосервиз.
Шум в цилиндри на двигател - причината за възникването на такъв шум е в голямата хлабина между повърхността на цилиндъра и буталото. Това се получава при автомобили с голям пробег, в резултат на който буталата се износват. Образуват се пукнатини в долната част на буталата, от където идва и шумът. Той наподобява далечен тътен от вътрешността на двигателя и се чува по-ясно при студен двигател.
Ако при загряване на двигателя шумът изчезне, то това означава, че двигателят работи нормално, но ако продължава е необходим ремонт цилиндров блок и подмяна на бутала и сегменти.
- Тракане на бутален болт - за да се закрепи бутало на мотовилка се използва бутален болт. Смазването на частта се осигурява от масло, което се подава през цилиндър. Ако количеството на маслото намалее, то хлабината между буталото и буталния болт става суха, което и предизвиква чукането. Това се случва при повредена мотовилка или лагери. В този случай се сменя буталото или буталния болт и се долива необходимото количество масло.
За да се направи качествена диагностика е необходимо да се изключват цилиндрите един след друг. Когато шумът спре, то повредата е в изключения цилиндър и трябва да се отстрани веднага.
Източниците на шум под капака на автомобила могат да са в различни възли и механизми. Възможно е проблемът да е в износен лагер на двигател или в алтернатор, бутално-мотовилков механизъм, обтяжни ролки, помпата на кормилното управление или водна помпа.
За диагностика на неизправностите е необходим автомобилен стетоскоп, но например шумът от помпата на кормилното управление е специфичен и се усилва при завъртане на волана.
При появата на шум в двигателя трябва веднага да се установи и отстрани причината, защото тя ще доведе до много по-сериозни повреди, отстраняването на които ще струват скъпо.
Публикувано на: г.
Статии
- » Трябва ли горивните инжектори да се почистват?
- » Какво е контрол на сцеплението и как работи в автомобила?
- » Новости в поддържането на автомобилите или какво да очакваме в близките години?
- » Полезни ли са автомобилните добавки?
- » Какви видове електрически автомобили има?
- » Какво представляват лазерните светлини?
- » Как да запазим гумите на колата за по-дълго?
- » Какво е течност за сервоуправление?
- » Какво е сервоуправление в автомобила и как трябва да се поддържа?
- » Как да подготвим спирачките за зимата?
Вашите коментари
Няма въведени коментари коментари.