Каталог по марки
Какво е окачване на автомобил?

Окачването влиза в състава на ходовата част. То е свързващото звено между колелата и шасито на автомобила и представлява система от механизми, възли и детайли. Съставено е от направляващи,еластични елементи и амортисьори.
- Еластичните елементи възприемат и предават възникващите сили, когато колелото удря неравности. Те са пружини: спирални, торсионни пръти и ресори и тампони окачване, които са гумено метални свръзки.
- Направляващите елементи определят начина на движение на колелата, връзката между тях и носещата система. Предават надлъжните и напречни сили и техните моменти.
- Амортисьори - те гасят колебанията на носещата система при неравности по пътя.
Предназначение на окачването
То е конструирано така, че да изпълнява различни функции в автомобила като:
- Увеличава комфорта при шофиране, като поглъща всички удари и вибрации при неравности по пътя и така намалява натоварването върху купето.
- Стабилизира автомобила в процес на движение като създава непрекъснат контакт на колелата с пътя.
- Ограничава крена на купето(ъгълът на надлъжния наклон) или увеличава устойчивостта на автомобила срещу преобръщане.
- Поддържа маневреност и точност без промяна на траекторията на движение и спиране.
Видове автомобилно окачване
Основно окачването се дели на зависимо и независимо. Определя от това дали колелата на една ос са свързани при неравности или не. Може да са колелата на предната или задната ос, да са водещи или не.
Зависимо окачване
В този случай двойка колела на една ос са твърдо свързани с непрекъснат мост или греда. Двойката колела не се променя спрямо оста си и ако едното колело попадне в дупка, то другото ще се вдигне нагоре, защото са твърдо свързани. В съвременните леки автомобили зависимо окачване се използва само при задно окачване. Зависимото окачване може да е ресорно и пружинно.
Недостатъците на това окачване се състоят в:
- Не добра управляемост.
- Не достатъчен комфорт при пътуване - неравностите от пътя се усещат в купето.
Зависимото окачване има и своите предимства като:
- Надеждна и проста конструкция с лесно обслужване.
- Автомобили с ресорно окачване имат голяма товароподемност.
Поради високата си товароподемност зависимото окачване намира приложение при автомобили с висока проходимост като Jeep Wrangler, Mercedes Benz G-Class и други. А също и в транспортни превозни средства и лекотоварни автомобили. При леките автомобили такова окачване се поставя на някои автомобили икономична класа.
Независимо окачване
При него колелата на една ос не са твърдо свързани и положението на едното колело не влияе на положението на другото.
Това окачване също има своите недостатъци:
- Значително по-сложна и по-скъпа конструкция.
- По-малка надеждност при използване - т.е. поради големия брой елементи и тяхната сложност вероятността да се счупи нещо е много по-голяма.
Предимствата на независимото окачване са:
- Добра маневреност.
- Добра устойчивост на автомобила при високи скорости или при завиване.
- Комфорт при движение.
Независимото окачване се използва като предно окачване на леките автомобили, но е възможно използването и на задната ос. Видовете независимо окачване са: двураменно, многоточково и Макферсон.
Окачване тип Макферсон
Изобретено е от американския инженер Ърл Стил Макферсън през четиридесетте години на миналия век. Първоначално Макферсън работел в General Motors, където се опитал да внедри новото окачване, но не получил подкрепа. Когато отива на работа във Ford той предлага новото си окачване и то е пуснато в производство през 1948 година на автомобилите Форд. Първоначално той планира поставянето на окачването на предните и задни колела, но поради високата стойност се поставя само на предните. Днес това окачване се използва широко в леките автомобили на предните колела, но е възможно и на задните.
Поради голямата инертност на движение на колелата, спирачния механизъм и окачването, при него се използват двойно действащи телескопични амортисьори. Те оказват съпротивление както при разтягане, така и при свиване и така се спира движението на окачването нагоре и отделянето на колелото от пътя. Окачването се захваща за купето в подкалниците, които трябва да са усилени, защото поемат цялото му тегло.
Принципът на работа на окачването MacPherson се състои във вертикалното движение на амортисьора и пружината. Стойката на окачването има телескопична структура, която се нарича люлееща се свещ.
Освен това окачването е съчетано с кормилна рейка, тъй като кормилната щанга е в строго съответствие с долния лост на окачването като е разположена на същата линия и е прикрепена в същата точка. Дължината на лоста и щангата е една и съща.
Недостатъците на това окачване са:
- Поради голямата промяна на сходимостта на колелата с такова окачване, устойчивостта на управление при маневри е по-малка в сравнение с другите видове независимо окачване.
- При движение в купето се усещат повече вибрации от неравен път или препятствия в сравнение с окачване с двойни носачи.
- При това окачване често се чупят амортисьорните стойки, при замяната на които се сваля цялото окачване и ремонта се оскъпява.
Основните предимства на Макферсон са:
- Сравнително опростената конструкция, която позволява повече пространство при двигателя.
- По-леко е, което намалява общото тегло на автомобила.
- Диагностиката на окачването е много по-просто, защото лесно се стига до всички елементи.
Двураменно окачване
При него носачите са два, което позволява по-голямо изменение на ъгъла на оста на въртене на шенкела при завиване. Колелото се завърта около оста на шенкела и се накланя навътре. Този наклон и по-голям отколкото при други окачвания и затова е предпочитано пред останалите, въпреки че заема повече пространство.
Многоточково окачване
Нарича се още многолостово. Състои се от няколко щанги. Тази конструкция позволява изменение не само на наклона на колелото, но и на сходимостта му. Това подобрява стабилността на автомобила в завой и осигурява отлично водене на колелото. Използва се при предното и задно окачване.
Адаптивно окачване
Стандартното окачване, което се поставя в повечето автомобили e ограничено в своите възможности. То осигурява добра управляемост на автомобила и донякъде комфорт на пътя. При адаптивното окачване има две основни разлики и те са:
- Приспособяването към конкретното пътно покритие.
- Приспособяване към стила на шофиране на водача.
Елементите на адаптивното окачване са:
- Електронен блок за управление на окачването анализира информацията от датчиците и получава информация от шофьора, като реагира автоматично на датчиците и ръчно но шофьора.
- Регулируема стабилизираща щанга, която променя степента на твърдост по сигнал от управляващия блок.
- Активни регулируеми стойки на амортисьора - те реагират на типа на пътното покритие и режима на движение на автомобила, като променя степента на твърдост на системата.
- Датчици - подават информация към електронния блок за управление.
Предимствата на това окачване са:
- По-добри ходови качества на автомобила.
- Комфортно и безопасно пътуване.
И само един недостатък на адаптивното окачване - много висока цена.
Всеки тип окачване си има своите предимства и недостатъци. Важното е де се прецени правилно кое окачване в автомобил с какво приложение ще е най-добре.
Публикувано на: г.
Статии
- » Трябва ли горивните инжектори да се почистват?
- » Какво е контрол на сцеплението и как работи в автомобила?
- » Новости в поддържането на автомобилите или какво да очакваме в близките години?
- » Полезни ли са автомобилните добавки?
- » Какви видове електрически автомобили има?
- » Какво представляват лазерните светлини?
- » Как да запазим гумите на колата за по-дълго?
- » Какво е течност за сервоуправление?
- » Какво е сервоуправление в автомобила и как трябва да се поддържа?
- » Как да подготвим спирачките за зимата?
Вашите коментари
Няма въведени коментари коментари.