Какво да правим при шум в лагер главина?

Arc_lager_glavini-jpg_articleId_39-1.jpg

При автомобили с пробег над 100 000 километра появата на шум в лагер главина е напълно нормално явление. Все пак лагери главини, както и всички резервни части имат своя експлоатационен пробег и се износват в процеса на работа.

Главини и лагери главина носят статичните и динамични натоварвания на целия автомобил. Затова те се изготвят от здрави материали, които да понесат тези натоварвания. На практика главини не се чупят, освен ако не се нанесат някакви механични повреди по тях. С лагери за главини нещата са по-сложни. В процеса на експлоатация те се износват и идва момент, в който започват да шумят. Това е първият индикатор, че трябва да бъдат сменени.

Какви са причините за износване на лагерите?

При нормални експлоатационни условия производителите дават експлоатационен срок на лагер на главина от порядъка 100 000 до 200 000 километра. Но при лошите пътища в нашата страна това практически е невъзможно. Основните причини за шум от лагер на главина са:

  • Голям пробег, при който вътрешната повърхност на лагера се износва и той започва да издава шум при движение.
  • Загуба на херметичност - при лагерите от закрит тип има гумени или пластмасови уплътнители, които изолират лагерите от външната среда. При повреда на уплътненията, смазката в лагера изтича и той работи на сухо, което довежда до бързо износване.
  • Небрежно и агресивно шофиране - при преминаване през дупки и други неравности по пътя с висока скорост се поврежда не само окачването, но и възлите на главините. Освен това се създава екстремно динамично натоварване върху тях.
  • Пренатягане на гайката на главината - за всеки автомобил производителите са посочили с какъв въртящ момент да се затягат гайките на главините. Когато това не се спазва и гайката се пренатяга, в процеса на работа главината прегрява и това съкращава значително ресурса на възела.
  • При шофиране през локви - при пътуване лагерите на главините се загряват, което е нормално. Но при навлизане на колелото в студена вода въздухът в лагера се свива и той всмуква през уплътненията влага в корпуса. Това се случва при по-стари уплътнения, които не са достатъчно плътни. Шумът или виене на лагер главина. се появява след няколко дни, вследствие на кородирал участък в него.
  • Неправилна запресовка при смяна на лагер главина.
  • Поставен при ремонт некачествен лагер с не спазени допуски в размерите, не добра херметизация, лошо смазване.
  • Честото претоварване на автомобила също води до преждевременно износване на лагерите на главините.
  • Прекалено голям радиус на гумите на автомобила довежда до допълнително странично натоварване и разрушаване на предни главини.
  • Неизправните амортисьори водят до по-голямо вертикално натоварване в лагерите на главините, което намалява общия им ресурс.
  • Неизправност в спирачната система на колелото повишава температурата на спирачния диск или барабан и тя се предава на лагера на главината. Прегряването води до намаляване на експлоатационния му срок.
  • Неправилно регулиране на сходимостта на колелата - това води до неправилно разпределение на натоварването върху главините. Така на едната главина натоварването е по-голямо отколкото на другата на един мост.

Но каквито и да са причините при появата на шум, лагерът трябва да се смени.

Какви са признаците за неизправност?

Един лагер за главина е износен ако се появи един или няколко от следните признаци:

  • Шум в колелата - появява се при скорост над 60-70 километра в час. При завой този шум се усилва, особено при висока скорост.
  • Заедно с шума се появяват и вибрации във волана и целия автомобил при движение по гладък път. Това е следствие от биенето на лагера.
  • Прегряване на колелото при движение, при което спирачния супорт се нагрява до кипене на спирачната течност.
  • Заклинване на колелото - при шофиране по прав участък автомобилът тегли настрани. Това се дължи на повредения лагер, който забавя въртенето на колелото. Симптомите са подобни на неправилно регулирани ъгли на сходимост. Това е много опасно, защото при блокиране на лагера може да се счупи полуоска и да разреже гумата.
  • Биене на спирачния педал при спиране - това може да е сигнал за деформирана главина или спирачен диск, което е резултат от прегряване на колелото. Дори отклонения от 0,2 мм от вертикалната равнина водят до вибрации и биене в спирачния педал.

Как да установим неизправния лагер?

Най-точно това става в автосервиз, където автомобилът се подлага на специални натоварвания на стенд, но може да се ориентирате и по един от следните начини:

  • При прав участък от пътя с малка скорост направете няколко последователни завивания в ляво и дясно. При завиване на дясно се натоварва дясното колело, а лявото се разтоварва и обратното. Ако при завиване на дясно шумът се чува както преди, това означава износен ляв лагер на главина.

    При скорост от 60 км/ч на прав участък при износен лагер започва да се чува шум, който при ускорение се усилва. Особено при равна гладка настилка на пътното платно.

  • На подемник - повдигнете автомобила на подемник. Ускорете автомобила до 80 километра в час и изключете от скорост. Излезте от автомобила и слушайте кое колело шуми. Когато въртенето на колелата спре размърдайте колелото с ръце във вертикално направление. Ако лагерът е неизправен, то в колелото ще има луфт. Направете същото в хоризонтално направление ако колелото е задвижващо и се убедете, че луфтът съществува.

    Това не дава окончателен отговор за неизправност в лагер главина. Окачването е съставено от различни шарнирни съединения и лагери, които също могат да са неизправни. За да сте сигурни в диагностиката ще трябва някой да натисне педала на спирачката в определен момент и при вертикално поклащане на колелото луфтът не изчезне, то това означава, че причината за шума не е в лагера на главината.

  • Добре е също така да се провери главината за деформации, тъй като това оказва влияние на спирачния диск и от там се получават вибрации и биене в спирачния педал. Тази диагностика се извършва в автосервиз, където се измерват отклоненията от вертикалната равнина на спирачния диск и главината. Те не трябва да са повече от 0,1 мм, а за някои автомобили и от 0,05 до 0,07 мм.

Защо трябва да сменим веднага износения лагер на главината?

В процеса на експлоатация с износен лагер се появяват следните неизправности:

  • Вибрации и допълнително натоварване на ходовата част и кормилното управление, което скъсява живота на отделните елементи.
  • Намалява се мощността на двигателя и неговата ефективност, което води до преразход на гориво.
  • От прегряване в колелото може спирачната течност да закипи и това да доведе до отказ на спирачната система.
  • При завиване неизправно колело може да се наклони встрани, което да направи автомобила неуправляем. При висока скорост това е фатално.
  • При критично износване лагерът може да се счупи и да блокира колелото, което при движение води до занасяне или преобръщане на автомобила.

Затова при появата на шум задължително установете неизправността и я отстранете, за да пътувате безопасно и да си спестите скъпи ремонти. В Авто Бим БГ предлагаме качествени части за главини като: лагер главина, комплект колесен лагер, гайки за главини и други необходими авточасти.

Публикувано на: г.


Какво да правим при шум в лагер главина?

Вашите коментари

e.trenov@abv.bg

Много добре обяснено!

Публикувано на:

Популярни категории