Шофиране с автоматични скорости или как се кара автоматик?

Arc_Kak_se_kara_avtomatik-jpg_articleId_47-1.jpg

Има съществена разлика при шофиране на автомобил с автоматична скоростна кутия (АСК) и на механична скоростна кутия. Който е свикнал да кара с механична скоростна кутия при автоматични скорости в началото трудно се справя, поради различната специфика на управление.

Освен това техническото обслужване и ремонта при автоматични скорости е различно, както и масло скоростна кутия е специфично. Ролята на маслото в АСК не се свежда само до смазване, а и до предаване на движението между отделните детайли.

Особености при управление на коли с автоматични скорости

В автомобилите с АСК има два педала, като левият е педала на спирачките, а десният е на газта. Това облекчава управлението на автомобила, но много шофьори забравят, че натискането и на двата педала се извършва само с десния крак.

Както и при автомобилите с механична скоростна кутия се натиска педала на газта или педала на спирачката в зависимост от пътната обстановка. Никога не се натискат двата педала педала едновременно.

Автомобилите с автоматична скоростна кутия, както и такива с механична се нуждаят от предварително подгряване на двигателя няколко минути преди потегляне. Това е необходимо за да се разпредели маслото равномерно по скоростната кутия, което ще удължи експлоатационния и срок.

При ниски температури подгряването е необходимо да се извърши за 10 до 15 минути в зависимост от външната температура.

Инструкторите съветват при управляване на кола с АСК да се спазват следните правила за по-голяма безопасност:

  • Не се натиска спирачка когато сте в завой, защото това може да блокира колелата и да излезете от пътя.
  • Спирачката се използва плавно при наличието на препятствие на пътя. Това се извършва постепенно и навреме. При екстремно спиране водачът може да загуби управление.
  • При пътуване по лошо пътно покритие не прибягвайте до рязко спиране, а карайте с по-малка скорост и спирайте плавно.

Как се кара кола с автоматични скорости и за какво да се внимава?

  • Използвайте внимателно режим "Паркинг" (P) - забранено е включването на режим паркинг при спускане по инерция, защото това може да доведе до сериозна повреда и паркировъчния механизъм да се счупи.

    За разлика от управлението с механична скоростна кутия, където много шофьори карат по инерция за да спестят гориво, да се кара кола с автоматични скорости по този начин не се препоръчва.

    Някои шофьори включват на неутрален режим, но това не е правилно, защото при включване на режим "драйв" ще възникне удар, предизвикан от липсата на необходимите условия за включването му.

  • Престой на светофар - при управление с механични скорости на светофар шофьорите поставят скоростния лост в неутрално положение, което е правилно. При АСК включването на режим паркинг или неутрален при спиране на светофар не се препоръчва, защото намалява живота на скоростната кутия.

    Това се обуславя от факта, че когато автомобилът е на скорост работят само хидротрансформаторът и помпата, а при неутрален режим се включват още много елементи на АСК, които се износват.

    Когато автомобилът чака дълго на светофар или в задръстване най - оптимално е лостът да е в режим паркинг. Водачите трябва да управляват автомобилите с АСК внимателно, защото неправилната експлоатация може да доведе до сериозни повреди и скъпи ремонти.

  • Режим драйв и заден ход - не се препоръчва превключване на автоматични скорости на заден ход от режим драйв и обратно. Изчакайте спирането на автомобила и тогава включете. Ако след включване в положение драйв автомобилът мени направлението си, то е добре да се изчакат една две секунди преди подаване на газ.
  • Паркиране на склон - при освобождаване на режим паркинг в този случай е възможно да се появи скърцане от зъба за паркиране и АСК да се повреди. За да се избегне подобен проблем е добре преди да поставите лоста в режим паркинг да задействате ръчната спирачка. При потегляне да натиснете педала на спирачката, да освободите ръчната спирачка и тогава да преместите скоростния лост в положение заден ход или драйв.
  • При зимни условия шофирането с АСК също има някои особености. В първите десетина километра след потегляне е добре скоростите да не се натоварват докато маслото не се загрее.

    След запалване на двигателя почакайте оборотите му да паднат до 1500 об/мин. Ако включите веднага скоростната кутия при високи обороти, то тя може да се повреди.

  • Теглене на буксир - автоматичната скоростна кутия е много чувствителна към тежки натоварвания, затова при теглене на друг автомобил скоростта не трябва да надвишава 50 километра в час, както и разстоянието да не е повече от 50 километра. Като тегленето трябва да е плавно, без придърпвания и без прекъсване за почивка.

    Ако теглите ремарке трябва да се движите плавно на средни обороти и да спирате плавно.

  • Теглене на автомобил с автоматични скорости не е разрешено, защото ще ги повреди и доведе до автоматични скорости ремонт. При необходимост автомобилът се транспортира с автовоз.

Колко често да се сменя маслото на АСК?

Техническото обслужване в повечето случаи се свежда до смяна на масло автоматични скорости.

Автоматичната скоростна кутия е много чувствителна към качествените характеристики на маслото. Използването на екстремни режими при шофиране водят до прегряване на маслото и бързо износване на отделните елементи.

Затова при агресивно шофиране или тежки експлоатационни условия смяна на масло на автоматична скоростна кутия трябва да се извършва по-често от предписаното от производителя. Важно е да се използва масло за автоматична скоростна кутия (ATF), което е посочено от производителя.

При нов автомобил първата смяна на масло ATF според специалистите трябва да се извърши на 80 000 до 100 000 километра пробег, а всяко последващо на 40 000 до 60 000 километра.

За коли с автоматични скорости втора ръка мненията за смяна на маслото са различни. Когато собственикът на автомобила е осведомен за редовната смяна на маслото, то тя трябва да продължи по предписание.

Но когато при закупуване на автомобил втора ръка не се знае кога за последно е извършена смяна на масло на автоматични скорости, специалистите са на различни мнения. Някои съветват да не се подменя старото масло, защото това ще доведе до повреди в скоростната кутия и излизането и от експлоатация.

В Авто Бим БГ ви предлагаме качествено масло за автоматична скоростна кутия за различни видове полуавтоматични и автоматични скоростни кутии като: Accor Accomatic Plus за полуавтоматични скорости, Castrol ATF TQ Dexron II - синтетично масло за автоматични скоростни кутии, Motul Multi ATF - за автоматични скоростни кутии, Kennol CVT Fluid - за CVT автоматични скоростни кутии и много други.

Разполагаме и със специфични масла за конкретни марки автомобили като: трансмисионно масло за АСК Mercedes ATF 236.14, Kennol Autoshift 236.14 - за автоматични скоростни кутии на японски автомобили и други.

Публикувано на: г.


Шофиране с автоматични скорости или как се кара автоматик?

Вашите коментари

Няма въведени коментари коментари.

Популярни категории